Fortsatt högt tempo i Härnösand

I vår är det fem år sedan jag köpte mina första aktier (nyemissionen 2017) och första gången pratade med dess grundare och VD Jon Hillgren. När vi igår diskuterade delårsrapporten och läget i övrigt på telefon slog det mig hur mycket som har hänt mycket på dessa år. Nästan allting har varit bra för oss aktieägare. Egentligen är nog effekterna av covid det enda negativa som har hänt av någon betydelse. I övrigt har man mest gått från klarhet till klarhet.

Förutom uppenbara saker som att Hernös flaskor har gått från att vara närmast en kuriositet till att idag finnas i barer och pubar över hela landet och att man finns, oftast med flera av sina produkter, i alla systembolagsbutiker så har man nu en betydande besöksnäring, en egen bar på Södermalm och håller på att starta bygget av Hernö Gin Hotell i Härnösand.

I måndags rapporterade man det andra halvåret och omsättningen på helåret ökade med 32 % och rörelseresultatet med 44 %. Precis vad man vill se för en verksamhet med uppenbara skalfördelar. Ökningen var klart störst under första halvåret och det andra hade bara marginellt högre omsättning. Detta hade dock flera naturliga orsaker enligt Jon- den främsta var att juni blev otroligt stark och därtill gick stora order för juli ut i slutet av månaden och bokfördes på första halvåret. Därtill stannade restaurangnäringen och besöksverksamheten rejält i fjärde kvartalet i spåren av de nya restriktionerna.

Jag hade själv med starkare siffror under hösten men har också lärt mig med tiden att Hernös verksamhet är lite ryckig. Ser man över längre perioder så går allt åt rätt håll. Jon sade också att 2022 har startat starkt och när nu alla viktiga exportmarknader, främst UK, Tyskland och Australien har avskaffat restriktionerna så ser 2022 mycket lovande ut.

Hernö av idag är förstås framförallt beroende av fortsatt fin utveckling av försäljningen i Sverige och i gränshandeln. Försäljningen i antal flaskor i Sverige ökade också under året med 28 % och gränshandeln ökade med 53 % trots att resandet var fortsatt kraftigt begränsat under stora delar av året, men 2020 var förstås katastrofalt för ”taxfree”.

Man är som tidigare det överlägset största svenska ginmärket på Systembolaget med sex procent av Systemets ginförsäljning och säljer 85 % mer än tvåan. Hernös London Dry är idag den nionde bäst säljande svenska spritprodukten (efter Absolut och diverse ”nubbar”). Man har också satsat alltmer på specialutgåvor av olika slag vilket Jon också bekräftade att dessa har gått från att tidigare ha varit mest i marknadsföringssyfte till att idag göra avtryck på översta raden.

Det är svårt att säga annat än att Hernös bar i Stockholm hittills har varit en dundrande succé. Redan i oktober, efter en knapp månad, nådde man ett positivt driftsnettto (man säljer till normala restaurangpriser internt så resultatet ska inte vara dopat). Sedan januari har man utökat till lunchservering och kvällstid är det i regel fullt för ätande som inte har bokat i förväg. Därtill har man stor provningsverksamhet. Naturligtvis kan det stora antalet besökare vara delvis en effekt av nyhetens behag men Stockholm är stort och en bar som drivs av destilleriet självt har naturligt en annan ”äkthet” än om någon annan drev verksamheten. Detta talar tror jag också för att hotellet kommer att bli lyckat.

Det har ifrågasatts om ett hotell är en vettig satsning för Hernö. Satsningen är dock, till skillnad från baren, inte i helt egen regi. Bolagets exponering är tio miljoner kronor och finansiering tas från externa lokala parter. Eller som Jon sa igår ”Vi ska inte driva ett eget hotell.”. Marknadsföringen är det viktigaste skälet, något som är lätt att förstå med tanke på hur reglerad denna är för alkoholrelaterade produkter. Ingen kan dock stoppa att man ger sitt eget namn till en bar eller till ”Hernö Gin hotell”.

Att göra prognoser för Hernö har alltid varit svårt och jag ska inte göra något nytt försök. Trenden är mycket stark om man bortser lite från covidperioden. Man har tagit stora investeringar utan att skuldsätta sig nämnvärt tack vare nyemissioner och har ny kapacitet till en avsevärt större produktion samtidigt som man tack vare den stora utbyggnaden idag har mer ”professionella” lokaler för besöksverksamheten och kontoret. Om försäljningen fortsätter att öka som hittills kommer vinsten att öka snabbare. Jag kommer att fortsätta äga bolaget.


Min bok kan som tidigare köpas i handeln i hela landet och beställas från förlaget, Akademibokhandeln, AdLibris, Bokus och många andra näthandlare. Den finns nu också som e-bok.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *