Magisk marginal

Igår rapporterade Evolution och det var uppenbart att en ovanligt varm och solig sommar med återöppnade (fysiska) nöjespalats hade inverkat på spelandet. Omsättningen kom alltså in under förväntningarna. Visserligen ökar den med åtta procent från kvartalet innan men en del av detta var inlemmandet av BTG-förvärvet. Ingen som följer trafiken i EVO:s lobby var väl direkt överraskad då juli och början av augusti inte hade sett någon tillväxt alls. Detta hade tydligt förbättrats i slutet av augusti och september. De första veckorna på fjärde kvartalet har dock spelandet slagit alla rekord, vilket ledningen också kommenterade.

Gamla NetEnt har som tidigare svårt att växa men RNG-segmentet får nu draghjälp av hjältarna i BTG vars teknik hela tiden licensieras ut till nya spel.

Förutom omsättningen så var det dock väldigt fina nyheter från EVO. EBITDA-marginalen steg till magnifika 69,9 % från 68 % kvartalet innan och 64,8 % för ett år sedan. Detta kom av fortsatt fin kostnadskontroll och den underliggande skalbarheten. EVO:S största kostnad, personalen, stod still(!) från kvartalet innan, Övriga kostnader ökade med modesta 4 % och det var bara avskrivningarna som steg nämnvärt, 11 %. Det är frestande att tänka vad resultatet hade blivit om det inte hade varit sommatstiltje.

Tillväxten var som vanligt framförallt utanför Europa. Asien och Nordamerika var lite svagare än vanligt men ändå +17 % upp från förra kvartalet och Övriga världen ökade med 9 % samt lilla Norden(!) ökade med 19 % av någon anledning. Dagen innan rapport meddelade ma också att man hade startat med den första operatören i Ontario, en nyhet som återigen tydligt visade hur dåligt marknaden förstår nya marknader. Ontario är Kanadas största provins och man behöver inte bygga någon ny studio lokalt utan kör från Vancouver. Som VD påpekade vid presentationen så är Ontario den största delstat/provins som EVO verkar i idag.

Ett mycket välkommet besked var också att men på ICE-mässan i London i februari kommer att presentera fler nyheter än någonsin. Inte minst välkommet för att detta år har varit ett mellanår vad gäller nyheter utan någon stor hit. Detta har dock dolts av att förra årets supersuccé Crazy Time har vuxit konstant också under 2021 tillsammans med Mega Ball och andra äldre spel. Även senaste lilla förvärvet DigiWheels teknik med snurrande skärm kommer att användas i spel under nästa år.

Ledningen meddelade också att man har uppdaterat integrationen mot kund till en One Stop Shop varifrån de enkelt ska kunna intrigera hela EVO:s produktutbud på en gång. Detta kommer också att förenkla utrullningen av nya spel men den tekniska omställningen angavs även vara skälet till att man har lanserat färre spel under året.

Sammanfattningsvis tycker jag att det är tydligt att EVO står inför ett mycket starkt fjärde kvartal och 2022. Alla pilar pekar i rätt riktning, omsättningen ökar, marginalen är starkare än någonsin och kommer säkert att nå 75 % nästa år samt man kommer att lansera mängder av nya spel. EVO:s bästa dagar ligger ännu framför dem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *