LVMH tillbaka på banan

De allra flesta bolag som jag har ägt har haft det gemensamt att man som ägare har måst hoppas att positiva nyheter ska presenteras med viss regelbundenhet. För EVO hoppas man som ägare på meddelanden då och då om att man slutit nya kundavtal. Som Netflix-ägare vill man se en strid ström av populära nya serier och filmer osv.

När man äger LVMH vill man egentligen bara att de ska fortsätta göra det som de alltid har gjort. Varken mer eller mindre. Därför blir det inte så spännande att följa bolaget men eftersom de levererar så konsekvent väl så blir det riktigt lönsamt med tiden.

LVMH:s rapport för halvåret (omsättning och resultat) var av naturliga skäl riktigt svag. Fester och premiärer var inställda vilket minskade champagneförsläjningen m.m. och att framförallt nästan alla butiker fick stänga i månader havererade den viktigaste försäljningskanalen. Omsättningen var ner med 27 % mot året innan. När man rapporterade tredje kvartalet (endast försäljningen) i höstas hade dock siffrorna vänt och låg klart över estimaten.

Omsättningen var bara ner bara sju procent mot samma kvartal året innan tack vare stark återhämtning för det viktigaste segmentet Fashion & Leather goods. Istället för att sjunka med en procent så steg det med fantastiska 12 %.

Jag hoppades på en fortsättning i veckan när andra halvåret rapporterades. Jag blev inte besviken… Andra halvan på året hade trots fortsatta nedstigningar endast ett tapp på 3 % på omsättningen men vinsten ökade(!) med 7 %. Som i höstas var det ett dundrande återtåg för Fashion & Leather som stod för det mesta. Vinsten för detta ”Maison” hade under första halvåret sjunkit med blodiga 46 % men tack vare spurten på slutet med en ökning på 18 % i fjärde kvartalet så hamnade man på minus två procent på helåret.

Under förutsättningarna så tycker jag man kan med fog säga att LVMH levererade ett helt godkänt första halvår men ett fantastiskt andra. Deras onlinehandel är kanske inte något som de lyfter fram i onödan eftersom den inte kan ge den exklusivitet som butikerna förmedlar. Den har dock helt uppenbart hjälpt till att dra igång försäljningen under senare delen av året och kan säkert fortsätta öka bland dem som inte tycker att butiksupplevelsen är viktig.

Jag ökade under veckans allmänna dipp och ser fram emot Q1-rapporten. Förutom att utvecklingen lär fortsätta så är det ju inte omöjligt att framförallt det första halvårets osannolikt låga jämförelsetal kommer att ge skjuts till aktien.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *