Att accepteras av marknaden

Med tiden har jag insett att marknadens inställning till ett företag alltid ligger någonstans mellan ”De gör allting fel” och ”De gör allting rätt”. Eller annorlunda uttryckt: Den litar fullständigt på dem eller litar inte på någonting de säger eller gör. Det stora lärdomen har varit att det är slående hur lång tid det kan ta för den att inse att den har varit för pessimistisk och börja lita mer på att ett tidigare ifrågasatt bolag i själva verket är inne på rätt spår och kommer att fortsätta att leverera.

Jag och många med mig har helt klart underskattat hur lång tid detta kan ta. Problemet är förstås mindre när bolaget går bra och aktien stiger men det kan verkligen fresta ens tålamod och locka till sälj när man borde behålla. Jag inser att det påminner rätt mycket om hur oddsmarknaderna har varit extremt positiva till att Trump skulle vinna och motsvarande negativa till Biden trots att precis allt tytt på det senare. Trots att valet är avgjort nu så kan man spela på Biden för 1,07 på oddsbörsen Betfair. Gratis pengar.

Jag började följa Apple i början av 2011. Detta var av två skäl- dels var jag fascinerad av hur de hade stöpt om bolaget mot bärbar elektronik i form av iPhone, som jag ännu inte ägde, och iPad, som jag nyligen hade köpt och dels att jag knappt kunde tro mina ögon när jag såg att bolaget handlades strax över tio gånger senaste årsvinsten.

Marknaden visste då att iPhone var en kommersiellt gångbar produkt, man hade motbevisat de många tvivlarna med att sälja klart över förväntan de första 3,5 åren. Dock visste man förstås inte att iPhone skulle bli den största produkten någonsin för något bolag men tecknen fanns där redan då. Därtill hade Apple året innan följt upp denna succé med iPad vars tillverkning inte alls kunde hålla jämna steg med efterfrågan och när iPad 2 släpptes i början av 2011 så ringlade köerna långa utanför butikerna för de få exemplar som fanns att tillgå.

När precis allting verkade gå Apples väg ville marknaden inte riktigt ta till sig detta. Trots att detta var galet imponerande med tanke på att det hade skett mitt under Finaskrisens mörka dagar. Jag trodde, aningen naivt skulle det visa sig, att marknaden snart inse sitt misstag och värdera upp aktien till premiumnivåer. Detta skedde dock inte på länge. PE-talet satt fast mellan 10 och 15, tidvis t.o.m. under 10, trots en explosiv omsättnings- och vinstökning. Aktien steg förstås under dessa år men multipeln ville inte hänga med alls och därtill rasade aktien på ny oro gång på gång, framförallt 2013 då den sjönk med 45 % från toppen.

AAPL:s PE-tal

Det är först på senare år som marknaden har börjat på allvar lita på Apple, se ovan. Detta har förstås kommit successivt men trenden sedan 2016, mer än fem år efter iPad lanserades, och iPhone blev den omstridde vinst-ledaren i segmentet. Apple är dock långt ifrån ensamma om att råka ut för denna skepsis.

Evolution (Gaming) är i detta avseende som en kopia av Apple. Aktien har nu varit noterad i fem år och som bekant haft en fantastisk resa tack vare en explosiv vinst- och omsättningsökning. Precis som med Apple det senaste decenniet har marknaden dock förhållit sig väldigt skeptisk till att utvecklingen skulle kunna fortsätta.

Börsen har verkligen letat svaghetstecken och när dessa har saknats så har man hittat på dem. Aktien har fallit brutalt på relativa oväsentligheter som meddelandet om att den lilla svenska hedgefonden Bodenholms blankning våren 2018, en något lägre marginal Q4 2017 och början av 2018, allmänna negativa skriverier i augusti -19, beskedet om köpet av NetEnt i somras och nu senast på goda vaccinnyheter bara för att nämna några av de mest kända.

Precis som med Apple har förtroendet dock förbättrats långsamt. Från total skepticism där varje stark rapport sågs som en engångshändelse trots att det var bara en i en lång rad till att marknaden successivt litar allt mer på bolaget och det krävs objektivt riktigt dåliga nyheter för aktien att falla dramatiskt. Det intressanta och inte så lite frustrerande för oss ägare är som sagt att detta tar så väldigt mycket längre tid än man i regel tror. Detta trots, eller kanske på grund av, att bolag som Evolution växer som inget annat storbolag sedan länge.

4 thoughts on “Att accepteras av marknaden

  1. På senare tid är det väl även ESG trenden som har haft stor påverkan vad gäller säljflöden? Dock har väl de som ska ur sålt nu kanske.
    Tur att man själv är tålmodig när man väl är övertygad om bolagets kvalite. Jag har själv märkt att ofta blir den typen av aktier de bästa över lång sikt för mig, dvs de där man måste vänta under långa tider då lite händer med kursen. Jag försöker hantera det genom att istället fokusera på bolaget och vad som händer med det och vad jag tror om det.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    1. Ja bland mkt annat tror jag. Sannolikt har vissa fonder mm varit tunga i både EVO och Netent och måst minska pga att det snart är ett bolag.

  2. Tack för en bra post som vanligt!

    Tycker också att Evo-aktien påminner mer och mer om Apple-aktien som det tog lång tid för marknaden att få förtroende för. Detta har inte direkt förbättrats nu när flera svenska fonder har sålt av sina innehav pga PK-skäl. Hoppas på att det kommer in nya tunga institutionella placerare och fonder som inser potentialen och får fart på aktiekursen och som inte är rädda för att investera i Gambling-aktier. Detta i kombination med Evos fortsatta fenomenala prestation hade varit en 🚀

    1. Tack! Jag tror inte vi behöver oroa oss för att EVO inte kommer att bli alltmer populärt. Vi har kommit långt redan iom att man kommer in i OMXS30 så blir man än mer etablerad och accepterad tror jag.

Lämna ett svar till Magnus Andersson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *