Sveriges FAANG

FAANG-bolagen är som bekant Facebook, Apple, Amazon, Netflix och Google men Microsoft brukar ibland också räknas in. Gemensamt för dem är att de är förhållandevis unga, i alla fall jämfört med gamla hjältar som IBM och HP, men ändå relativt mogna verksamheter. De är alla väldigt högt värderade i förhållande till övriga börsen och har under mycket lång tid haft en avsevärt snabbare uppgång än 99 % av övriga S&P 500 varför de idag värderingsmässigt dominerar fullständigt på de amerikanska börserna, se nedan.

Den främsta anledningen till dessa framgångar och dagens dominans är att dessa företag har utnyttjat sina digitala affärsmodeller för att ”disrupta” hela sektorer av de global ekonomin. Att de har haft enormt skickliga ledningar i samtliga fall är anledningen att det är just dessa bolag som idag tronar över de andra, för det har inte precis saknats konkurrens. Idag sitter de med varsin sedelpress bakom enorma vallgravar.

Det som händer i USA brukar ha en tendens att komma hit men digital disruption är inget amerikanskt påfund. Det är bara där det har gått längst eftersom deras oftast kaliforniska bolag kan först växa på en enorm hemmamarknad och är heller inte rädda att gå utomlands. Vad gäller webbtjänster så finns det dessutom knappt något utland eftersom t.ex. Google nästan från start användes till sammans med konkurrenter som Altavista och Webcrawler av tidiga webbentusiaster jorden runt.

Som bekant har vi i Sverige en massa mycket framgångsrika digitala och semidigitala företag som är mycket lika de amerikanska jättarna. De startade generellt senare än FAANG(M) men eftersom utvecklingen för många har varit spikrak och i alla fall två av dem redan har nått global dominans kan det vara dags att prata om Sveriges FAANG-bolag.

Nedan går jag igenom de fem som jag anser passar in i denna kategori och tre som jag tror kan vara på väg dit. Bolagen ska ha potential att dominera sin sektor även långt utanför Sveriges gräns, oavsett om de redan har blivit ”stora”, ha haft en mycket stark omsättnings-/resultat- och kursutveckling samt till allra största delen vara digitala verksamheter.

Spotify
Även om Spotify dessvärre valde att notera sig i USA är det förstås ett svenskt bolag i betydelsen att det grundades i Sverige av svenskar och den huvudsakliga verksamheten har styrts härifrån. Spotifys dominans av musikmarknaden idag är enorm. Apple Music och många andra har gjort tappra försök att utmana dem men Spotify har global ”mind share” när man tänker på streamad musik. Från att ha hunsats av skivbolagen under många år är det idag en självklarhet för alla bolag, och alltfler artister som kringgår bolagen, att ha sin katalog hos Spotify.

Embracer
Veckans rapport blev ytterligare en bekräftelse av att Embracer inte tänker stanna förrän de är störst i världen. Tretton nya förvärv och fin tillväxt överlag för existerande verksamhet. Den senate siffran jag hörde var att man i somras hade fem procent av världsmarknaden, men jag är osäker på hur denna definieras. Helt klart är att man med denna takt kommer att bli ett av de allra största förlagen inom överskådlig tid och säkerligen fortsätta att tjäna pengar, inte bara genom nya förvärv, utan även tack vare deras stora utvecklingsportfölj.

Evolution (Gaming)
Evolutions grepp om den globala livecasinomarknaden ifrågasätts knappast av någon idag även om man fortfarande inte är ett av de största leverantörerna i Asien. Detta känns dock mer som en tidsfråga med tanke på att EVO:s produkt är avsevärt bättre än lokala leverantörers. Mer intressant är dock som jag nyligen skrev om att bolaget om man höjer blicken lite och extrapolerar övergången från fysiskt casino till digitalt kan komma att bli det stora globala casinot. Snart är man en del av OMXS30 och jag tror att EVO om några år är ett av Sveriges fem största bolag. Redan idag är man det mest lönsamma av dem i varje fall och liksom Spotifys och de andra här nämnda bolagen gör man sina aktieägare väldigt rika under resans gång.

Storytel
Storytels resa har dock sannolikt bara börjat och kommer liksom var fallet för Netflix för några år sedan att ta sin tid. Allt pekar dock på att man har siktet på att lägga en stor del av världen under sig de närmaste decenniet. Man var tidigt ute och även Storytel har fått konkurrens, framförallt i Sverige, så är man den dominanta aktören på de alltfler marknader man går in i.

Kambi
Det EVO är inom livecasino kan Kambi mycket väl vara på väg att bli på oddsmarknaden. Denna har dock sämre vallgravar då det är lättare att starta denna typ av verksamhet men att döma av Kambis erfarenhet, överlägsna teknik och senaste årets framgångar inte minst i USA är nog sannolikheten god för att de kommer att lyckas. Ännu ett utmärkt exempel på det svenska teknikundret och bolag överhuvudtaget som visar att man trots nya konkurrenter kan ta allt större del av världsmarknaden om man spelar sina kort väl.

Runners up: Sinch, Plejd, Fortnox
Det finns tveklöst fler svenska bolag som med tiden kan komma upp i Evolutions och Spotifys dominans på världsmarknaden men jag tycker att tre förtjänar att nämnas som ”prospects”.

Molnkommunikationsbolaget Sinch ligger utanför min intressesfär, vilket jag bara kan beklaga då de tveklöst går från klarhet till klarhet och aktien likaså. Man har tveklöst ett mycket attraktivt erbjudande och känns som den typ av bolag som genom att etablera dominans inom ett område kan komma att fortsätta växa väldigt lönsamt ut i världen.
Plejd är förstås bara delvis ett digitalt företag men deras produkt som jag nu själv använder med nöje tycks på viktiga punkter vara överlägsen inte minst i installatörsledet vilket tveklöst är ännu viktigare än konsumenten för att bli dominant på marknaden. Jag tror även Plejd har en lång och framgångsrik resa framför sig.
Slutligen vill jag nämna Fortnox, som jag dessvärre inte längre äger, trots att de bara har verksamhet i Sverige än så länge och därför egentligen inte hör hemma här. Även Fortnox lever på att en tredjepart (bokföringsbyråerna) tycker om deras tjänster och lägger upp sina slutkunder i deras system. Utvecklingen är den typiska för när digitala bolag tar över marknaden:

____________________________________________________________________________
Jag äger aktier i Evolution men mina barn äger i Embracer och Storytel.

One thought on “Sveriges FAANG

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *