EVO-raketen flyger vidare

Om man har följt några osannolikt framgångsrika bolag nära så ser man ofta likheter i deras affärsmodell och i ledningens prioriteringar. En rätt uppenbar likhet mellan EVO och Netflix är de båda bolagens förmåga att locka till sig kunder som sedan stannar kvar. En alltmer tydlig likhet som EVO har med Apple är EVO:s strategi att hela tiden fokusera på produkten, spelen. Detta gör att deras erbjudande, likt Apples, är vida överlägset konkurrenterna. De senare reduceras i båda fallen framförallt till imitatörer som inte bara ligger ständigt efter utan också aldrig riktigt får till det.

EVO:s fokus på att vinna marknadsandelar och öka omsättningen, vid behov på marginalens bekostnad, tycker jag också är klockren. Vid alla analytikerkonferensen efter rapporter, senast i förrgår, kommer flera frågor om EVO:s EBITDA-marginal. Vad betyder egentligen guidningen (nu höjd från 65 % till 68 %)? Betyder det att den inte blir högre? osv osv. Fokuset på marginalen blir nästan larvig.

Att man driver bolaget mot så hög omsättning som möjligt och inte mot så hög marginal gör såklart att marginalen pressas ibland, men fördelen är uppenbar. Just nu bygger eller projekterar man flera nya studior samtidigt. I Kanada, två i Europa och man kommer att bygga i Sydamerika snart. Därtill har man precis färdigställt och fått godkänd studion i Michigan som slog upp portarna igår. Allt detta medför kostnader för personal och mycket annat innan man kan tjäna pengar men att man konsekvent bygger för framtida tillväxt gör att ledningen mot konkurrenterna bara ökar. Det mest uppenbara exempel är väl att man fortfarande tre år efter att man öppnade i New Jersey fortfarande är ensamma på den amerikanska live-marknaden. Med en så skalbar verksamhet som man har så följer också marginalen med fint även om man ibland måste investera mer än annars.

Marginalen var det enda som förvånade mig i onsdagens rapport då jag trott på runt 70 %, men detta har som sagt sin (utmärkta) förklaring. Marknaden hade av mer eller mindre fantasifulla skäl som jag skrev om härom veckan handlat ner aktien med 20 % från toppen efter förra kioskvältarrapporten. Nu fick EVO chansen att visa vem som är chef. Omsättningen ökade med 9 % sekventiellt, vilket är galet starkt när man senast ökade med 15 %. Rörelseresultatet kom in 115 % över förra året, hjälpt av 59 % ökning av omsättningen för live-delen. Vinstmarginalen låg på otroliga 56,3 % ((54, 9 %). RNG-delen ökade bara 2 % sekventiellt men denna ställs nu om mot färre och bättre spelnyheter och ledningen guidade för ökad tillväxt kommande kvartal.

Jag har flera hemmasnickrade diagram som följer relationen mellan intäkterna och kostnaderna och det är bara att konstatera att EVO inte är som andra bolag…

Tittar man på deras viktigaste kostnad, personal, blir bilden lika övertygande…

Slutligen är det väldigt intressant att se hur ”marginalen” på personalen utvecklas. Detta är alltså intäkt/anställd genom kostnad/anställd. Man tjänar som synes bara mer och mer per anställd trots att man nu senast har tagit in tusen nya.

En annan viktig kostnad är förstås kapitalinvesteringarna, eller snarare de avskrivningar som kommer av dessa med tiden. Även här gör den skenande omsättningen att man trots allt större investeringar så blir de kvartalsvisa ”utläggen” en allt mindre del av omsättningen. Om ett par år kan de gå under två procent om utvecklingen håller i sig.

Det är ganska lätt att inse att detta bolag kan man inte konkurrera framgångsrikt med om man har bara en bråkdel av deras omsättning. Man får dela på de allt färre smulor som faller från bordet.

Slutligen fortsätter EVO att ta över världen. Omsättningen utanför Europa ökade från 40 % till 45 % bara under det senaste kvartalet. Europa stod mer eller mindre stilla men Nordamerika ökade med otroliga 26 %, redan mycket stora Asien med 23 % och Övriga världen med 23 %.

Tillväxten kommer såklart att fortsätta i Europa i takt med att marknaden ställer om från landbaserat till online och i kraft av den underliggande tillväxten för casino överhuvudtaget. Dock är det i världen utanför Europa som EVO kommer att växa mest. Bolaget kan växa på detta makalösa sätt i många år till.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *